Fermaatjes in actie

Muzikale leiding


AmberAmber Zwanenberg,  dirigente jeugd- en kinderkoor
Als kind is mijn muzikale carrière op vijf-jarige leeftijd bij de Fermaatjes begonnen. Hier ben ik altijd blijven zingen en zo begon ook de interesse voor het muziekonderwijs. Na de middelbare school ben ik begonnen met de opleiding Docent Muziek op het conservatorium in Tilburg. Het geven van muziekles aan alle doelgroepen en het dirigeren van koren bleek al snel mijn passie. Vier jaar heb ik samen met Marion gewerkt bij de Fermaatjes, als dirigent van de onderste klassen en als vaste invaller. Sinds september 2016 sta ik er samen met Anne-Marijn voor. Een super leuke samenwerking tussen het muzikaal team en de kinderen. De variatie tussen verschillende leeftijdsgroepen en muzikale ontwikkeling spreekt me ontzettend aan. Het unieke element van de Fermaatjes is toch wel de Ward-Methode in combinatie met koorzang. Al op jonge leeftijd leren de kinderen ontzettend veel op gebied van algemene muzikale vorming en koppelen dit aan zingen in de praktijk. De kinderen hebben een oneindige hoeveelheid energie waarmee veel mogelijk is. Het is ongelooflijk leuk om met zo'n gevarieerde groep te mogen werken en ze blijven me steeds weer verbazen. Momenteel sta ik voor klas 3-4 (het kinderkoor) en klas 5 (het Jeugdkoor). Twee koren met kinderen in verschillende fases van hun ontwikkeling. Dit levert een hoop fijne (muzikale) momenten op. We hebben al veel leuke projecten meegemaakt en ik hoop dat er nog veel meer mogen komen! Naast dirigent bij de Fermaatjes ben ik werkzaam als muziekdocent op het Theresialyceum in Tilburg en ben ik dirigent van Vrouwenkoor Cantara in Rosmalen en Kinderkoor Eigen-wijs in Rosmalen. Op het Rodenborch-College in Rosmalen werk ik al enkele jaren als zangrepetitor van de schoolmusical. 

  
Anne-MarijnAnne-Marijn Smulders, dirigente klas 1, 2 en 3

Back to the roots!
Op mijn 5e is mijn muzikale carrière bij de Fermaatjes begonnen. Wat keek ik altijd weer uit naar de repetities, en wat genoot ik van het zingen bij de Fermaatjes! Wat ik toen nog niet wist, is dat ik door de lessen met de Wardmethode, een ontzettend goede basis kreeg voor mijn muzikale ontwikkeling. Iets wat ik later op het conservatorium goed kon gebruiken.
In 2005 begon ik aan de opleiding Docent Muziek aan het Fontys Conservatorium. Omdat ik ook uitvoerend bezig wilde zijn deed ik auditie voor de MusicAllFactory in Tilburg. Deze opleiding zorgde ervoor dat ik me naast het docerend ook op uitvoerend gebied bleef ontwikkelen. In mijn derde jaar van de Docent Muziek opleiding begon ik met lesgeven bij de Fermaatjes aan klas 1, 2 en 3. Wat tof om kinderen spelenderwijs zo veel te kunnen leren! Dus ik besloot mijn afstudeerscriptie over de Wardmethode te schrijven. Na de Docent Muziek opleiding heb ik de opleiding Muziektheater  aan het Fontys Conservatorium afgerond. Hier heb ik me naast uitvoerend zangeres/actrice ook als zangdocent verder mogen
Een carrière als musicalactrice lag in het verschiet. Van 2012-2016 was ik te zien in verschillende producties in Oostenrijk, Zwitserland en Duitsland (Sister Act, Phantom Of The Opera, Love Never Dies, Shrek, Die Stumme Serenade, Candide, Mozart!, Messiah Rocks). Eind 2016 - begin 2017 ben ik zelfs in Shanghai in de musical Mozart! te zien. Naast het uitvoerende bleef toch ook het onderwijs me trekken. Ik was verbonden als zangdocent aan het Fontys Conservatorium bij de opleidingen Musicaltheater en Docent Muziek. En in Wenen gaf ik les aan kinderen en jongeren bij Showtime.
Om vanaf september 2016 weer terug te zijn bij de Fermaatjes voelt als thuiskomen. Het is heerlijk om met deze enthousiaste kinderen te werken en ik kijk uit naar al het moois dat nog komen gaat!

 


DennisDennis van den Tillaart, pianist / muzikale begeleiding
Al sinds 2003 ben ik actief als begeleider bij koren, zanggroepen en vocalgroups. Als afgestudeerd muziekdocent kom ik veel in aanraking met koren, zowel als pianist als dirigent en repetitor. Toen ik in 2013 voor het eerst als vaste invalpianist bij de Fermaatjes ging spelen, merkte ik echter dat de Fermaatjes anders zijn dan andere koren. Ze leren muziektheorie, zingen op een hoog niveau en kunnen daardoor muziekstukken zingen die voor mij muzikaal ook interessant blijven. De samenstelling en de sfeer in de groep spraken me meteen aan en daardoor hoefde ik ook niet te twijfelen toen ik gevraagd werd om voor een langere periode de vaste pianist te worden. Ik hoop op een langdurige samenwerking en kijk nu al uit naar het volgende muzikale project!